VIII Międzynarodowa Konferencja Montessori Sesje warsztatowe

  • kwietnia 2018
  • Warszawa

Najważniejszy okres w życiu to nie czas studiów uniwersyteckich, ale pierwszy okres, od urodzenia do szóstego roku życia

dr M. Montessori
  • Polski Instytut Montessori
  • Organizatorzy

I sesja warsztatowa

Piątek 21 kwietnia 2017, godz. 11:30-13:00

Lp.: Tytuł: Wykładowca: Opis warsztatów: Grupa docelowa:
1 Rozwinięcia, rozwinięcia i jeszcze raz rozwinięcia: praca z komodą matematyczną w klasie przedszkolnej Paul Epstein Często w klasach szkoły podstawowej komody z koralikami przyciągają trzy- i czterolatki, które jednak nie są jeszcze gotowe na naukę liczenia. Jednakże dzięki rozwinięciom sensorycznym, które ożywiają te materiały dla najmłodszych dzieci, także i one mogą skorzystać z komody matematycznej. Podczas tej sesji dowiemy się więcej o tych rozwinięciach i połączymy komodę matematyczną z komodą geometryczną. Nauczyciele przedszkolni
2 Zakres i sekwencja materiałów w programie Montessori (klasy I–III) – cz. 1 Ray McClure Czy zawsze możemy „podążać za dzieckiem”? Podczas warsztatu zostanie przeprowadzona dogłębna analiza programu kształcenia podstawowego metodą Montessori. Zostanie też przedstawiona ogólna sekwencja programu Montessori oraz włączanie edukacji kosmicznej.  Nauczyciele klas I-III
3 Jak rozruszać uczniów i zachęcić do mówienia po angielsku. Gry jako sposób na atrakcyjne i efektywne nauczanie Regina Szuszkiewicz 1. Gamifikacja - czemu nie? Wykorzystanie mechanizmów gier w kontekście edukacyjnym.
Innowacje we wszystkich sferach życia są niezbędne do tego, żebyśmy mogli się rozwijać. Również w procesie nauczania nie są bez znaczenia. Zmieniają się dzieci, młodzież, zmieniają się oczekiwania rodziców. Wprowadzenie w edukacji gamifikacji w prosty sposób pomaga wyjść naprzeciw oczekiwaniom uczniów, rodziców, a co za tym idzie również nauczycieli.
2. Jak motywować uczniów do mówienia w obcym języku?
Oczywistą rzeczą jest to, że zabawy i gry wymagają interakcji pomiędzy graczami. Interakcje te wymuszają komunikowanie werbalne poprzez mówienie. Wiemy, że w przypadku języka obcego najważniejsze nie jest wcale to, ile słówek znamy i w jakim stopniu opanowaliśmy zasady gramatyczne, ale to, czy jesteśmy w stanie w sposób praktyczny użyć wiedzy, którą posiedliśmy. Nie jest to możliwe bez ćwiczenia umiejętności komunikacyjnych. Gry i zabawy, wprowadzenie elementów dramy, dialogu i prezentacji są najlepszymi sposobami praktycznego użycia języka. Zaangażowanie poprzez grę większej grupy dzieci pomaga również zwalczyć stresu związanego z mówieniem.
3. Rola gier w edukacji i możliwości, jakie niesie ze sobą włączenie ich w proces nauczania. 
Grając w grę edukacyjną/językową, uczniowie przyswajają informacje przede wszystkim po to, aby osiągnąć lub zrealizować cel gry - czyli wygrać, a nie po to, aby się czegoś nauczyć. Nauka poprzez działanie powoduje, że stopień zapamiętywania przyswojonej wiedzy wzrasta. Poczucie, że jest coś, na co ma się wpływ i robi z ochotą, a nie z konieczności, angażuje nawet tych, którzy z wyraźną niechęcią i sceptycyzmem podchodzą do konieczności uczestniczenia w lekcjach.
Wszyscy nauczyciele
4 Historia pisma, historia książki, lektury i książki w klasie Agnieszka Tlaga, Natalia Czaja Aby chętnie czytać i cieszyć się książką, dobrze dowiedzieć się, od kiedy lektury towarzyszą człowiekowi. Dzieci w wieku 6-9 lat lubią słuchać opowieści. Ta opowieść o historii pisma i książki pozwala uczniom prześledzić ich dzieje, ucząc jednocześnie szacunku dla tych, którzy tę przeszłość tworzyli. Wiemy, że czytanie ma ogromne znaczenie dla każdego z nas, choć na tych warsztatach spróbujemy zastanowić się wspólnie nad rolą czytania w życiu dziecka. Porozmawiamy też o lekturach w klasach 1-3: jakie książki wybierać i jak o nich rozmawiać. Chcemy, aby czytanie było przyjemnością, która uczy, wzbogaca i rozwija. Zapraszamy! Nauczyciele klas I-III
5

Pedagogika przygód i edukacja przez kontakt z przyrodą

Dominika Izdebska, Małgorzata Sosnowska

Czerpiąc inspirację z własnych doświadczeń i badań naukowych, literatury, wspólnie propagujemy przebywanie z dziećmi na zewnątrz. Książka Richarda Louva Ostatnie dziecko lasu była dla nas wzmocnieniem i inspiracją do tego, żeby rozmawiać z rodzicami i nauczycielami o tym, jak ważnym elementem rozwojowym jest czas spędzony pośród przyrody, czy to w parku, czy w ogrodzie.

W naszej pracy na co dzień z dziećmi, niezależnie grupy wiekowej (od 1,5 do 16 lat), poświęcamy co najmniej 2-3 godziny na zabawę i pracę w terenie. Małe dzieci eksplorują otoczenie, bawiąc się i obserwując zmiany pór roku. Na etapie szkolnym dzieci jeden dzień w tygodniu spędzają zawsze poza budynkiem szkoły. Zajęcia na świeżym powietrzu pomagają budować więzi społeczne, rozwijają motorykę i koordynację i uczą rozwiązywania problemów, zaufania drugiemu człowiekowi i zmniejszają stres. Dzięki częstym wyjściom dzieci uczą się obserwować otaczający je świat, lepiej orientują się w topografii miasta i uczą się samodzielności. Nie straszne im jest poruszanie się po mieście, korzystanie z publicznych środków transportu.

Dążymy do tego, aby oprócz zajęć w mieście dzieci uczestniczyły w biwakach i wyjazdach poza miasto. Przebywanie na świeżym powietrzu wspomaga naukę czytania i pisania, a obcowanie z naturą jest bardzo ważne dla harmonijnego rozwoju człowieka. Na przykład konstruowanie stabilnego i szczelnego szałasu wymaga kreatywności, wspiera zdolność analitycznego myślenia i poszukiwania rozwiązań, uczy współpracy w grupie. Wspinaczka po drzewach pozwala rozwijać koordynację ruchową i zdolność oceniania ryzyka, a budowanie tamy, oprócz tego, że jest wspaniałą zabawą, pomaga również rozwijać kreatywność i uczy dzieci podstaw mechaniki płynów. Górska wspinaczka pomaga odpędzić depresję i przygnębienie oraz wzmacnia poczucie własnej wartości. Wchodzenie na górę jest - w przypadku dzieci - doskonałą ilustracją tego, że jeśli do czegoś się przyłożą, osiągną swój cel. Takich przykładów jest mnóstwo. Podzielimy się naszym doświadczeniem, ale też pokażemy zdjęcia i filmy z przygód i spacerów. Podzielimy się inspiracjami z literatury, sprawdzonymi miejscami i zabawami, które są adekwatne dla różnych grup wiekowych i możliwości dzieci.

Naucyciele przedszkolni i klas I-III
6 Nauka języka polskiego w klasach I-III - trudności, dylematy, pomysły Mirosława Korpet, Joanna Malanowska Podstawą procesu nauczania jest czytanie ze zrozumieniem. Dlatego właśnie na opanowanie prawidłowej techniki czytania kładziemy bardzo duży nacisk. Nasze duże doświadczenie w pracy z dziećmi pozwoliło nam opracować własną metodę nauki czytania. Inna dziedzina języka polskiego sprawiająca wiele kłopotów uczniom i nauczycielom to ortografia. Przedstawimy kilka sposobów na przyswojenie zasad ortograficznych i chętnie podzielimy się naszymi doświadczeniami. Nauczyciele klas I-III
7 Refresher Course – Życie Codzienne Agnieszka Zasacka, Monika Gebel Mała motoryka, część 1. Nauczyciele przedszkolni

 

II sesja warsztatowa

Piątek 21 kwietnia 2017, godz. 16:00-17:30

Lp.: Tytuł: Wykładowca: Opis warsztatów: Grupa docelowa
8 Umiejętność pokojowego funkcjonowania u dzieci – cz. 1 Sonnie McFarland Praktykowanie pokoju to najważniejsze doświadczenie, jakie możemy podarować naszym dzieciom. Książka Sonnie McFarland, Honoring the Light of the Child (Szanowanie Światła Dziecka), oferuje 22 cudowne ćwiczenia pomagające dzieciom w nauce bycia bardziej: 1) świadomymi własnej autentycznej (pokojowej) osoby, 2) współczującymi w relacjach z innymi, 3) świadomymi odmienności innych kultur oraz 4) dbającymi o środowisko. W serii warsztatów Sonnie zademonstruje te ćwiczenia, tak aby można było samodzielnie je wykorzystywać w twoim domu czy sali lekcyjnej. Wszyscy nauczyciele
9 Cali w stresie i znikąd pomocy?! Kathy Leitch Stres stał się jednym z najpowszechniejszych problemów dzieciństwa. Czy znasz dzieci, które są przytłoczone, zdezorientowane i w ciągłym pośpiechu? Czy próby uczenia ich, pokierowania nimi i udzielenia im pomocy często cię przerastają? Utknąłeś w błędnym kole stresu? Uczestnicząc w tym warsztacie, poznasz powszechne czynniki stresujące dzieci, fizyczny, emocjonalny i poznawczy wpływ stresu oraz cenne, sprawdzone strategie na odprężenie siebie i uczniów. Dowiesz się także, jak najnowsze odkrycia dotyczące społeczno-emocjonalnego aspektu nauki wspierają pedagogikę Montessori i przećwiczysz wiele praktycznych rozwiązań do wykorzystania w klasie. Wszyscy nauczyciele
10 Poziomy rozwoju w edukacji Montessori Ray McClure Dr Montessori wyróżniła 4 fazy rozwoju. Ten warsztat przybliży nam je, nie skupiając się tylko na aspektach akademickich, ale także na emocjonalnym i społecznym rozwoju dziecka na każdym z poziomów. Wszyscy nauczyciele
11 Spotkania z dziećmi w kręgu Joanna Maghen, Anna Golian Podczas warsztatów omówimy podstawowe zasady prowadzenia spotkań z dziećmi w kręgu. Zaprezentujemy również „koszyk do kręgów” - porządkujący i usprawniający ich prowadzenie. W drugiej części przeprowadzimy kilka przykładowych gier i zabaw matematycznych opartych na materiale Montessori. Gry te ożywią naukę matematyki w Waszych klasach. Nauczyciele przedszkolni
12 Złość na złość. Nie złość się na złość – bo ona może wiele Ci opowiedzieć o Twoich potrzebach Anna Maria Wojtyniak, Monika Ogrodowczyk Mówienie o złości jest jak zaglądanie „pod pokrywkę garnka” gotującej się zupy i uświadamianie sobie tego, co w nas się dzieje. Daje również szansę zakomunikowania otoczeniu głębszej prawdy o sobie bez wyrażania złości, w tym szansę powiedzenia: „To, co mówisz, sprawia mi przykrość i myślę, że jest niesprawiedliwe. Jeśli moje uczucia cokolwiek znaczą dla ciebie, chcę, żebyś wiedział(a), że słowa te mnie ranią”. Tak otwarte komunikowanie się jest możliwe w warunkach poczucia bezpieczeństwa, a więc w sytuacji, gdy zwierzenie nie spotka się raniącą krytyką. Jednak od czegoś trzeba zacząć. Ważne jest, aby rozpoznać ukryte pod złością uczucia i umieć wyrażać je, a potem zdecydować się na ryzyko powiedzenia o swojej trosce, bólu, lęku czy zmieszaniu. Tak czy inaczej stanowi to inną jakość doświadczenia emocjonalnego niż automatyzm złości. Według M. B. Rosenberga gniew uświadamia nam trzy bardzo ważne rzeczy: 1) nie dostaję czegoś, czego bardzo chcę, 2) obwiniam kogoś za to, 3) i zaraz coś zrobię lub powiem, przez co na pewno tego nie dostanę. Choć przekonanie, że nie ma złych emocji, że każda jest wartościowa i potrzebna, robi coraz większą karierę, wciąż trudno nam się oprzeć kultywowanym przez pokolenia mądrościom. Każdy przecież wie, że „złość piękności szkodzi” i nie przystoi dziewczynkom ani kobietom. Z kolei „mężczyźni nie płaczą”, a do tego mogą folgować swojej złości, przeradzając ją w agresję. Często brakuje nam nie tylko wiedzy, ale przede wszystkim nawyków i praktyk pozwalających zaprząc energię złości do konstruktywnej pracy. Za gniewem ZAWSZE ukryta jest niezaspokojona przyczyna, tylko że bardzo często jesteśmy tak rozgniewani, że nie mamy szans na odkrycie jej i tym samym – na zaspokojenie. Aby ją odkryć, Porozumienie bez Przemocy proponuje tzw. cztery etapy wyrażania gniewu: 1) pauza (między akcją a reakcją) i oddychanie (głębokie i świadome), 2) odszukanie w głowie myśli osądzających, 3) dotarcie do potrzeb ukrytych za tymi sądami, 4) wypowiedzenie gniewu językiem potrzeb. Wszyscy nauczyciele
14 Refresher Course - Życie Codzienne Iwona Bojarczuk, Justyna Kiper Mała motoryka, część 2. Nauczyciele przedszkolni

 

III sesja warsztatowa

Sobota 22 kwietnia 2017, godz. 10:30-12:00

Lp.: Tytuł: Wykładowca: Opis warsztatów: Grupa docelowa
15 Artterapia w pracy nauczyciela Montessori

Julia Szewczenko, Julia Lipka

Artterapia jest ciekawym narzędziem w rękach nauczyciela Montessori. Jest to najbezpieczniejsza metoda psychoterapii dla dzieci i dorosłych. Uczestnicy na zajęciach praktycznych będę mieli okazję poznać siebie, aby później wykorzystać to doświadczenie w pracy z dziećmi. Nauczyciele przedszkolni
16 Polska Rada Montessori (PRM) jako oddział Międzynarodowej Rady Montessori (IMC) Kathy Leitch PRM rozpoczyna nowy rozdział w polskim szkolnictwie. Zobacz, jak PRM może pomóc także twojej szkole, nauczycielom, rodzinom i uczniom. Poznasz wiele korzyści oferowanych przez naszą organizację, takich jak partnerstwo i akredytacja placówek. Nie obawiaj się zadawać pytań i dołącz do dyskusji o rozpowszechnianiu dziedzictwa Montessori na całym świecie. Wszyscy nauczyciele
17 Umiejętność pokojowego funkcjonowania u dzieci – cz. 2 Sonnie McFarland Praktykowanie pokoju to najważniejsze doświadczenie, jakie możemy podarować naszym dzieciom. Książka Sonnie McFarland, Honoring the Light of the Child (Szanowanie Światła Dziecka), oferuje 22 cudowne ćwiczenia pomagające dzieciom w nauce bycia bardziej: 1) świadomymi własnej autentycznej (pokojowej) osoby, 2) współczującymi w relacjach z innymi, 3) świadomymi odmienności innych kultur oraz 4) dbającymi o środowisko. W serii warsztatów Sonnie zademonstruje te ćwiczenia, tak aby można było samodzielnie je wykorzystywać w twoim domu czy sali lekcyjnej. Wszyscy nauczyciele
18 Kiedy wolność się kończy? Hanna Gorska, Aleksandra Kłoczewiak

"Nigdy dotąd dzieci nie żyły w świecie tak pozbawionym granic.
Rodzice się zatracili, dzieci nie znają słowa nie"

prof. Tomasz Szlednak, socjolog rodzinny

Wolność czy swoboda? Jak pogodzić podstawę programową z tym, co dzieci chcą robić na pracy własnej?
Podążajmy za dzieckiem. Czy są granice w klasach montessoriańskich? Co może nam pomóc w tworzeniu przestrzeni wolności? Jak budować wolność w grupie rówieśniczej?
Jeżeli zadajecie sobie podobne pytania lub chcecie się podzielić swoim doświadczeniem w szukaniu na nie odpowiedzi, zapraszamy na nasz warsztat.

Nauczyciele klas I-III
19 W krainie Dzikich, czyli co łączy pracę nauczyciela Montessori z badaniami antropologicznymi? Anna Nowak-Ludziejewska, Ewelina Majchrzak W jaki sposób praca antropologa w terenie łączy się z pracą nauczyciela Montessori w klasie? Wybierzemy się w podróż w czasie. Poznamy postać Bronisława Malinowskiego, który jako jeden z pierwszych antropologów w swych badaniach zastosował obserwację uczestniczącą jako metodę badania ludu Triobriadczyków. Nawiążę również do późniejszych kierunków w naukach społecznych, takich jak fenomenologia. Z uczestnikami warsztatów zastanowimy się, co nauczyciel Montessori może wziąć dla siebie z antropologii, oraz w jaki sposób wiedza ta może nam pomóc w pracy z dziećmi? Wszyscy nauczyciele
20 Wielka rzeka Anna Małecka, Agnieszka Mierzwa Wielka rzeka - to metaforyczna opowieść o ciele człowieka. Dzięki ciekawej opowieści, dzieci w przyjemny i nieoczywisty sposób poznają budowę oraz funkcje swojego organizmu. Nauczyciele klas I-III
21 Refresher Course – Życie Codzienne Agnieszka Piotrowska, Agata Łapko Samoobsługa Nauczyciele przedszkolni

 

IV sesja warsztatowa

Sobota 22 kwietnia 2017, godz. 12:30-14:00

Lp.: Tytuł: Wykładowca: Opis warsztatów: Grupa docelowa
22 Programy dla niemowląt i toddlersów: dzieci są programem! Kathy Leitch Ta sesja skupi się na najlepszych sposobach wspierania zdrowego rozwoju naszych najmłodszych uczniów. Będziemy odkrywać potrzeby i naturę niemowląt i małych dzieci, odpowiednie dla nich materiały i zajęcia, rutynę i rytuały, a także omówimy typowy dzień. Nauczyciele niemowląt i małych dzieci
23 Umiejętność pokojowego funkcjonowania u dzieci – cz. 3 Sonnie McFarland Praktykowanie pokoju to najważniejsze doświadczenie, jakie możemy podarować naszym dzieciom. Książka Sonnie McFarland, Honoring the Light of the Child (Szanowanie Światła Dziecka), oferuje 22 cudowne ćwiczenia pomagające dzieciom w nauce bycia bardziej: 1) świadomymi własnej autentycznej (pokojowej) osoby, 2) współczującymi w relacjach z innymi, 3) świadomymi odmienności innych kultur oraz 4) dbającymi o środowisko. W serii warsztatów Sonnie zademonstruje te ćwiczenia, tak aby można było samodzielnie je wykorzystywać w twoim domu czy sali lekcyjnej. Wszyscy nauczyciele
24 Syriusz w opowieściach Babilończyków Ray McClure W przygotowaniu... Nauczyciele klas I-III
25 Co wiele głów, to nie jedna Magdalena Kania, Joanna Szymańska Co robić, gdy rodzic zmusza dziecko do jedzenia i orientujesz się, że mimowolnie bierzesz w tym udział? Jakie działania podjąć w przypadku dziecka, które podejrzewasz o ADHD, ale jest jeszcze za wcześnie na diagnozę? Jak pomóc dziecku wykluczonemu przez grupę? A może Ty masz jakieś mrożące krew w żyłach doświadczenia? Zapraszamy do wspólnej pracy! Stworzymy bezpieczną przestrzeń do dzielenia się trudnymi historiami. Nie martw się, jeśli nie znasz odpowiedzi - poszukamy ich razem i skorzystamy z mądrości grupy profesjonalistów, jakim jesteś Ty i inni nauczyciele! Wszyscy nauczyciele
26 Efektywne metody współpracy z rodzicami Joanna Maghen Warsztat skupi się na praktycznych i sprowadzonych, nieraz bardzo odmiennych od tradycyjnych, technikach pracy z rodzicami. Rozszyfrujemy, dlaczego tak trudno jest rodzicom uczestniczyć w warsztatach. Powiemy, jakich błędów nie popełniać przy organizowaniu i prowadzeniu takich spotkań. Zaproponujemy program niezbędnych warsztatów w każdej placówce Montessori od września do grudnia każdego roku. Wszyscy nauczyciele
27 Nauka historii w klasach IV-VI szkolnych Montessori Hanna Buchner Historia jako niezwykła przygoda, seria pasjonujących doświadczeń, odkryć i opowieści. Jak pomóc dziecku w klasie Montessori odpowiedzieć sobie na podstawowe pytania Edukacji Kosmicznej: Kim jestem? Jakie są moje korzenie? Co mnie określa? Dokąd zmierzam? Na warsztacie chcemy pokazać pomoce i narzędzia do nauki historii, których używamy na co dzień w klasie. Pokażemy także, w jaki sposób można połączyć projekty historyczne z przyrodniczymi, polonistycznymi i matematycznymi oraz artystycznymi. Uczestnicy warsztatów otrzymają aktualną listę książek historycznych dla dzieci, które można wykorzystać podczas pracy własnej. Celem warsztatu jest zainspirowanie uczestników do własnych działań projektowych. Podzielimy się również doświadczeniem z bieżącej pracy w klasie Montessori IV-VI. Nauczyciele klas IV-VI
28 Refresher Course – Życie Codzienne
Aleksandra Konieczny, Karolina Czarnecka (Piskorska)
Przygotowywanie jedzenia, posiłki w przedszkolu i szkole Nauczyciele przedszkolni

 

V sesja warsztatowa

Sobota 22 kwietnia 2017, godz. 17:00-18:30

Lp.: Tytuł: Wykładowca: Opis warsztatów: Grupa docelowa
29 Niezbędnik dyrektorów placówek Montessori Paul Epstein To jest otwarta sesja dyskusyjna dla dyrektorów szkół, którzy chcieliby nawiązać kontakty, podzielić się doświadczeniami i rozwiązaniami oraz nauczyć się jak efektywnie zastosować pedagogiczne zasady Montessori w kierowaniu placówką edukacyjną. Wszyscy nauczyciele
30 Umiejętne prowadzenie młodej kadry przez pierwsze trzy lata pracy Joanna Maghen

Placówki Montessori w naszym kraju borykają się z małą ilością kadry metodycznej, której zadaniem jest wspieranie początkujących nauczycieli. Warsztaty skupią się na przedstawieniu realistycznych oczekiwań od nauczycieli podczas pierwszych trzech lat pracy. Poświęcimy również czas na opisanie etapów ich rozwoju i zasad wsparcia metodycznego.

Wszyscy nauczyciele
31 Formowanie się gwiazd (dla dzieci od 9. roku życia) Ray McClure W przygotowaniu... Nauczyciele klas IV-VI
32 Montesoriańska nie-szkoła otwarta na umysł Monika Borek Maria Montessori widziała wolność jako warunek konieczny do prawidłowego rozwoju każdej jednostki ludzkiej. Czy szkoła może dać taką wolność, otworzyć się na niezwykły ludzki umysł? Jak połączyć role wyniesione z domu rodzinnego i oczekiwania z jego strony z potrzebą realizacji obowiązku kształcenia? W jaki sposób pogodzić naturalne tendencje człowieka i jego dążenia rozwojowe z programami nauczania? Ten warsztat to wiele wskazówek i ciekawych rozwiązań, wniosków z montessoriańskiej praktyki pedagogicznej, przestrzeń do dyskusji, pytań i wspólnych rozważań. Nauczyciel przedszkolni
33 Podróż przez historie sztuki światowej – poznawanie arcydzieł malarstwa poprzez doświadczanie metod, technik i mediów Małgorzata Pomorska Tematem warsztatu będą dzieła malarskie sztuki światowej w wydaniu dla najmłodszych. Bazując na znanych obrazach z rożnych epok, będziemy tworzyć własne interpretacje malarskie. Poznamy różne techniki i style. Chcemy pokazać, że historia sztuki jest ciekawa i fascynująca, nawet dla dzieci. Zapraszamy nauczycieli Montessori i nie tylko.  Nauczyciele przedszkolni
34 Spotkanie dziecka z tekstem literackim Anna Jaroszewska Warsztat skierowany do nauczycieli realizujących program przedszkolny lub wczesnoszkolny, poszukujących w pracy z dziećmi wartościowych tekstów literackich polskich autorów. Celem warsztatu jest pokazanie możliwości wykorzystania tak wierszy, jak i prozy na przykładach wykraczających poza utarty schemat twórczości, np. Brzechwy i Tuwima. Uwzględnione zostaną różnorodne aspekty związane z tekstem, a także z ilustracją, głównie w odniesieniu do dziecka, ale i do rodziców i wybranych zagadnień problemowych poruszanych w pracy rocznej w placówce przedszkolnej lub szkolnej.  Nauczyciele przedszkolni i klas I-III
35 Refresher Course – Życie Codzienne Katarzyna Retlikowska, Magdalena Kaczorowska Dbanie o otoczenie, część 1. Nauczyciele przedszkolni

 

VI sesja warsztatowa

Niedziela 23 kwietnia 2017, godz. 10:30-12:00

Lp.: Tytuł: Wykładowca: Opis warsztatów: Grupa docelowa
36 Zakres i sekwencja materiałów w programie Montessori (klasy I–III) – cz. 2 Ray McClure Czy zawsze możemy „podążać za dzieckiem”? Podczas warsztatu zostanie przeprowadzona dogłębna analiza programu kształcenia podstawowego metodą Montessori. Zostanie też przedstawiona ogólna sekwencja programu Montessori oraz włączanie edukacji kosmicznej. Nauczyciele klas I-III
37 Specyfika pracy z dzieckiem autystycznym Julia Szewczenko Uczestnicy warsztatu zapoznają się ze specyfiką spojrzenia na świat dziecka autystycznego oraz sposobami włączenia go do grupy dzieci zdrowych. Przedstawiona zostanie też specyfika pracy z rodzicami dzieci autystycznych. Nauczyciele przedszkolni
38 Dzieci w wieku 12–15 lat w systemie Montessori Paul Epstein, Małgorzata Tarnowska Podczas tej sesji Paul i Małgosia podzielą się praktycznymi zagadnieniami związanymi z otwarciem i prowadzeniem szkół Montessori dla dzieci w wieku 12-15 w Polsce. W szczególności rozmawiać będziemy o: naturze nastolatków, społeczności młodzieżowej, studiach pedagogicznych, działalności gospodarczej, podróżach i usługach. Każde z tych zagadnień zostanie poruszone podczas sesji w formie „pytania i odpowiedzi”. Nauczyciele klas VII-VIII i gimnazjum
39 Rozumienie pedagogiki Montessori w edukacji alternatywnej, czyli jak podążać za dzieckiem i pracować w zgodzie z metodą i filozofią, nie pracując w schematach Paulina Migdał, Katarzyna Dobrzyńska W przygotowaniu... Nauczyciele klas I-III
40 Potrójna rola nauczyciela Montessori Joanna Maghen Podczas warsztatów zostanie przedstawione, jak zmienia się rola nauczyciela Montessori w miarę rozwoju dziecka. Omówimy potrzeby dzieci w trzech grupach wiekowych (2,5-4, 4-5, 5-6 lat). Zaprezentujemy praktyczne rozwiązania pracy z dziećmi najstarszymi w naszych klasach i odkryjemy przyczyny występujących w tym okresie wyzwań. Wszyscy nauczyciele
41 Ortografia Anna Soból W przygotowaniu... Nauczyciele klas I-III
42 Refresher Course – Życie Codzienne Donata Wiercińska, Paulina Sikorska Dbanie o otoczenie, część 2. Nauczyciele przedszkolni

 

VII sesja warsztatowa

Niedziela 23 kwietnia 2017, godz. 13:30-15:00

Lp.: Tytuł: Wykładowca: Opis warsztatów: Grupa docelowa
43 Tworzenie i wprowadzenie w życie programu Montessori dla dzieci w wieku 12–15 lat Paul Epstein W przygotowaniu... Nauczyciele klas VII-VIII i gimnazjum
44 Umiejętność pokojowego funkcjonowania u dzieci – cz. 4 Sonnie McFarland Praktykowanie pokoju to najważniejsze doświadczenie, jakie możemy podarować naszym dzieciom. Książka Sonnie McFarland, Honoring the Light of the Child (Szanowanie Światła Dziecka), oferuje 22 cudowne ćwiczenia pomagające dzieciom w nauce bycia bardziej: 1) świadomymi własnej autentycznej (pokojowej) osoby, 2) współczującymi w relacjach z innymi, 3) świadomymi odmienności innych kultur oraz 4) dbającymi o środowisko. W serii warsztatów Sonnie zademonstruje te ćwiczenia, tak aby można było samodzielnie je wykorzystywać w twoim domu czy sali lekcyjnej. Wszyscy nauczyciel
45 4 pory roku Magdalena Dąbrowska, Marta Rzeźniak Warsztat skierowany do nauczycieli przedszkoli poszukujących pomysłów na prace plastyczne dla dzieci. Każdy uczestnik wróci do domu z głową pełną pomysłów. Przedstawimy po dziesięć przykładowych prac na każdą  porę roku, a cztery wybrane stworzymy razem z Państwem. Przy tworzeniu prac wykorzystamy różne techniki i narzędzia. Pokażemy jak robić małe arcydzieła z na pozór nieprzydatnych przedmiotów. Nauczyciele przedszkolni
46 Leśne Przedszkole Anna Płuska Podczas warsztatów będziemy mieli okazję zobaczyć wybrane aspekty z życia przedszkola leśnego „Leśna Droga” w Warszawie. Porozmawiamy o jego podstawowych założeniach  wychowawczych i edukacyjnych oraz na ile one współgrają z pedagogiką Montessori. Zastanowimy się nad rolą lasu, nauczyciela, swobodnej zabawy, wzrastaniem w samodzielności, możliwością zaufania dzieciom, bezpieczeństwem i gotowością rodziców do takiego funkcjonowania ich dzieci. Porozmawiamy o tym co najbardziej dziwi w takim przedszkolu i postaramy się znaleźć odpowiedź na nurtujące pytania o leśnych przedszkolach. Wszyscy nauczyciele
47 Neurodydaktyka a pedagogika M. Montessori Katarzyna Woźna, Małgorzata Stoińska Czy pedagogika Marii Montessori zachowuje aktualność w świetle wyników najnowszych badań z zakresu neuronauk? Ponad 100 lat temu Maria Montessori zakwestionowała skuteczność tradycyjnych metod nauczania. Pragnęła, by szkoła była miejscem, w którym dziecko czuje się wyjątkowe, ważne i bezpieczne, w którym stwarza się mu szansę na rozwój zgodny z jego indywidualnymi potrzebami i możliwościami, w odpowiednim dla niego tempie. Miejscem, gdzie nie tylko zdobywa wiedzę, ale także, a może przede wszystkim, buduje własną, niepowtarzalną osobowość. Dziś neurodydaktycy mówią o szkole przyjaznej uczniowi, o nauczycielach przyjaznych mózgowi ucznia. Czy nauczyciele pracujący metodą Montessori to nauczyciele przyjaźni mózgowi ucznia? Na to pytanie spróbujemy odpowiedzieć podczas naszego warsztatu. Wszyscy nauczyciele
48 Prawidłowy rozkład zajęć w placówce Montessori Joanna Maghen, Małgorzata Wiszniewska Od prawidłowego rozkładu dnia w przedszkolu i szkole Montessori zależy tak wiele! Na warsztatach pokażemy optymalny rozkład zajęć oraz przedstawimy jego genezę. Zastanowimy się nad codziennymi przyczynami odchodzenia od poprawnych wzorców. Zaproponujemy również praktyczne rozwiązania wprowadzania prawidłowego rozkładu dnia. Wszyscy nauczyciele
49 Najważniejszy moment  w życiu - rola montessoriańskiego nauczyciela przedszkolnego otwartego na potrzeby dziecka Agnieszka Piotrowska Bycie nauczycielem Montessori pociąga za sobą wiele wyzwań, stawia wiele wymagań, jest pracą pełną poświęcenia. Jak podołać temu zadaniu? Jakie kompetencje nauczycielskie są najważniejsze w przedszkolnej klasie Montessori? Co zrobić, aby ten kluczowy okres życia dziecka i towarzyszącego mu nauczyciela przepływał w atmosferze pokoju i spełnienia? Kilka refleksji i narzędzi, które pomogą wprowadzić harmonię w życiu klasy. Nauczyciele przedszkolni

 

Aktualności

Program VIII Międzynarodowej Konferencji Montessori

Zapraszamy do zapoznania się z Programem naszej Konferencji! Program pojawi się w styczniu 2018 r.

Czytaj dalej »


Formularz zgłoszeniowy

Zarejestruj się na konferencję! Rejestracja rozpocznie się w styczniu 2018 r.

Czytaj dalej »


Dni Otwarte w placówkach Montessori

Drodzy uczestnicy VIII Międzynarodowej Konferencji Montessori 13-15 kwietnia w Warszawie! Jak co roku,...

Czytaj dalej »


Skontaktuj sie z nami

tel: 573 194 014
fax: +48 22 100 27 70
e-mail: bere...@montessori.info.pl