VIII Międzynarodowa Konferencja Montessori I sesja warsztatowa

  • kwietnia 2018
  • Warszawa

Najważniejszy okres w życiu to nie czas studiów uniwersyteckich, ale pierwszy okres, od urodzenia do szóstego roku życia

dr M. Montessori
  • Polski Instytut Montessori
  • Organizatorzy

I sesja warsztatowa

Piątek 21 kwietnia 2017, godz. 11:30-13:00

Lp.: Tytuł: Wykładowca: Opis warsztatów: Grupa docelowa:
1 Rozwinięcia, rozwinięcia i jeszcze raz rozwinięcia: praca z komodą matematyczną w klasie przedszkolnej Paul Epstein Często w klasach szkoły podstawowej komody z koralikami przyciągają trzy- i czterolatki, które jednak nie są jeszcze gotowe na naukę liczenia. Jednakże dzięki rozwinięciom sensorycznym, które ożywiają te materiały dla najmłodszych dzieci, także i one mogą skorzystać z komody matematycznej. Podczas tej sesji dowiemy się więcej o tych rozwinięciach i połączymy komodę matematyczną z komodą geometryczną. Nauczyciele przedszkolni
2 Zakres i sekwencja materiałów w programie Montessori (klasy I–III) – cz. 1 Ray McClure Czy zawsze możemy „podążać za dzieckiem”? Podczas warsztatu zostanie przeprowadzona dogłębna analiza programu kształcenia podstawowego metodą Montessori. Zostanie też przedstawiona ogólna sekwencja programu Montessori oraz włączanie edukacji kosmicznej.  Nauczyciele klas I-III
3 Jak rozruszać uczniów i zachęcić do mówienia po angielsku. Gry jako sposób na atrakcyjne i efektywne nauczanie Regina Szuszkiewicz 1. Gamifikacja - czemu nie? Wykorzystanie mechanizmów gier w kontekście edukacyjnym.
Innowacje we wszystkich sferach życia są niezbędne do tego, żebyśmy mogli się rozwijać. Również w procesie nauczania nie są bez znaczenia. Zmieniają się dzieci, młodzież, zmieniają się oczekiwania rodziców. Wprowadzenie w edukacji gamifikacji w prosty sposób pomaga wyjść naprzeciw oczekiwaniom uczniów, rodziców, a co za tym idzie również nauczycieli.
2. Jak motywować uczniów do mówienia w obcym języku?
Oczywistą rzeczą jest to, że zabawy i gry wymagają interakcji pomiędzy graczami. Interakcje te wymuszają komunikowanie werbalne poprzez mówienie. Wiemy, że w przypadku języka obcego najważniejsze nie jest wcale to, ile słówek znamy i w jakim stopniu opanowaliśmy zasady gramatyczne, ale to, czy jesteśmy w stanie w sposób praktyczny użyć wiedzy, którą posiedliśmy. Nie jest to możliwe bez ćwiczenia umiejętności komunikacyjnych. Gry i zabawy, wprowadzenie elementów dramy, dialogu i prezentacji są najlepszymi sposobami praktycznego użycia języka. Zaangażowanie poprzez grę większej grupy dzieci pomaga również zwalczyć stresu związanego z mówieniem.
3. Rola gier w edukacji i możliwości, jakie niesie ze sobą włączenie ich w proces nauczania. 
Grając w grę edukacyjną/językową, uczniowie przyswajają informacje przede wszystkim po to, aby osiągnąć lub zrealizować cel gry - czyli wygrać, a nie po to, aby się czegoś nauczyć. Nauka poprzez działanie powoduje, że stopień zapamiętywania przyswojonej wiedzy wzrasta. Poczucie, że jest coś, na co ma się wpływ i robi z ochotą, a nie z konieczności, angażuje nawet tych, którzy z wyraźną niechęcią i sceptycyzmem podchodzą do konieczności uczestniczenia w lekcjach.
Wszyscy nauczyciele
4 Historia pisma, historia książki, lektury i książki w klasie Agnieszka Tlaga, Natalia Czaja Aby chętnie czytać i cieszyć się książką, dobrze dowiedzieć się, od kiedy lektury towarzyszą człowiekowi. Dzieci w wieku 6-9 lat lubią słuchać opowieści. Ta opowieść o historii pisma i książki pozwala uczniom prześledzić ich dzieje, ucząc jednocześnie szacunku dla tych, którzy tę przeszłość tworzyli. Wiemy, że czytanie ma ogromne znaczenie dla każdego z nas, choć na tych warsztatach spróbujemy zastanowić się wspólnie nad rolą czytania w życiu dziecka. Porozmawiamy też o lekturach w klasach 1-3: jakie książki wybierać i jak o nich rozmawiać. Chcemy, aby czytanie było przyjemnością, która uczy, wzbogaca i rozwija. Zapraszamy! Nauczyciele klas I-III
5

Pedagogika przygód i edukacja przez kontakt z przyrodą

Dominika Izdebska, Małgorzata Sosnowska

Czerpiąc inspirację z własnych doświadczeń i badań naukowych, literatury, wspólnie propagujemy przebywanie z dziećmi na zewnątrz. Książka Richarda Louva Ostatnie dziecko lasu była dla nas wzmocnieniem i inspiracją do tego, żeby rozmawiać z rodzicami i nauczycielami o tym, jak ważnym elementem rozwojowym jest czas spędzony pośród przyrody, czy to w parku, czy w ogrodzie.

W naszej pracy na co dzień z dziećmi, niezależnie grupy wiekowej (od 1,5 do 16 lat), poświęcamy co najmniej 2-3 godziny na zabawę i pracę w terenie. Małe dzieci eksplorują otoczenie, bawiąc się i obserwując zmiany pór roku. Na etapie szkolnym dzieci jeden dzień w tygodniu spędzają zawsze poza budynkiem szkoły. Zajęcia na świeżym powietrzu pomagają budować więzi społeczne, rozwijają motorykę i koordynację i uczą rozwiązywania problemów, zaufania drugiemu człowiekowi i zmniejszają stres. Dzięki częstym wyjściom dzieci uczą się obserwować otaczający je świat, lepiej orientują się w topografii miasta i uczą się samodzielności. Nie straszne im jest poruszanie się po mieście, korzystanie z publicznych środków transportu.

Dążymy do tego, aby oprócz zajęć w mieście dzieci uczestniczyły w biwakach i wyjazdach poza miasto. Przebywanie na świeżym powietrzu wspomaga naukę czytania i pisania, a obcowanie z naturą jest bardzo ważne dla harmonijnego rozwoju człowieka. Na przykład konstruowanie stabilnego i szczelnego szałasu wymaga kreatywności, wspiera zdolność analitycznego myślenia i poszukiwania rozwiązań, uczy współpracy w grupie. Wspinaczka po drzewach pozwala rozwijać koordynację ruchową i zdolność oceniania ryzyka, a budowanie tamy, oprócz tego, że jest wspaniałą zabawą, pomaga również rozwijać kreatywność i uczy dzieci podstaw mechaniki płynów. Górska wspinaczka pomaga odpędzić depresję i przygnębienie oraz wzmacnia poczucie własnej wartości. Wchodzenie na górę jest - w przypadku dzieci - doskonałą ilustracją tego, że jeśli do czegoś się przyłożą, osiągną swój cel. Takich przykładów jest mnóstwo. Podzielimy się naszym doświadczeniem, ale też pokażemy zdjęcia i filmy z przygód i spacerów. Podzielimy się inspiracjami z literatury, sprawdzonymi miejscami i zabawami, które są adekwatne dla różnych grup wiekowych i możliwości dzieci.

Naucyciele przedszkolni i klas I-III
6 Nauka języka polskiego w klasach I-III - trudności, dylematy, pomysły Mirosława Korpet, Joanna Malanowska Podstawą procesu nauczania jest czytanie ze zrozumieniem. Dlatego właśnie na opanowanie prawidłowej techniki czytania kładziemy bardzo duży nacisk. Nasze duże doświadczenie w pracy z dziećmi pozwoliło nam opracować własną metodę nauki czytania. Inna dziedzina języka polskiego sprawiająca wiele kłopotów uczniom i nauczycielom to ortografia. Przedstawimy kilka sposobów na przyswojenie zasad ortograficznych i chętnie podzielimy się naszymi doświadczeniami. Nauczyciele klas I-III
7 Refresher Course – Życie Codzienne Agnieszka Zasacka, Monika Gebel Mała motoryka, część 1. Nauczyciele przedszkolni

 

Aktualności

Program VIII Międzynarodowej Konferencji Montessori

Zapraszamy do zapoznania się z Programem naszej Konferencji! Program pojawi się w styczniu 2018 r.

Czytaj dalej »


Formularz zgłoszeniowy

Zarejestruj się na konferencję! Rejestracja rozpocznie się w styczniu 2018 r.

Czytaj dalej »


Dni Otwarte w placówkach Montessori

Drodzy uczestnicy VIII Międzynarodowej Konferencji Montessori 13-15 kwietnia w Warszawie! Jak co roku,...

Czytaj dalej »


Skontaktuj sie z nami

tel: 573 194 014
fax: +48 22 100 27 70
e-mail: bere...@montessori.info.pl