VIII Międzynarodowa Konferencja Montessori II sesja warsztatowa

  • kwietnia 2018
  • Warszawa

Najważniejszy okres w życiu to nie czas studiów uniwersyteckich, ale pierwszy okres, od urodzenia do szóstego roku życia

dr M. Montessori
  • Polski Instytut Montessori
  • Organizatorzy

II sesja warsztatowa

Piątek 21 kwietnia 2017, godz. 16:00-17:30

Lp.: Tytuł: Wykładowca: Opis warsztatów: Grupa docelowa
8 Umiejętność pokojowego funkcjonowania u dzieci – cz. 1 Sonnie McFarland Praktykowanie pokoju to najważniejsze doświadczenie, jakie możemy podarować naszym dzieciom. Książka Sonnie McFarland, Honoring the Light of the Child (Szanowanie Światła Dziecka), oferuje 22 cudowne ćwiczenia pomagające dzieciom w nauce bycia bardziej: 1) świadomymi własnej autentycznej (pokojowej) osoby, 2) współczującymi w relacjach z innymi, 3) świadomymi odmienności innych kultur oraz 4) dbającymi o środowisko. W serii warsztatów Sonnie zademonstruje te ćwiczenia, tak aby można było samodzielnie je wykorzystywać w twoim domu czy sali lekcyjnej. Wszyscy nauczyciele
9 Cali w stresie i znikąd pomocy?! Kathy Leitch Stres stał się jednym z najpowszechniejszych problemów dzieciństwa. Czy znasz dzieci, które są przytłoczone, zdezorientowane i w ciągłym pośpiechu? Czy próby uczenia ich, pokierowania nimi i udzielenia im pomocy często cię przerastają? Utknąłeś w błędnym kole stresu? Uczestnicząc w tym warsztacie, poznasz powszechne czynniki stresujące dzieci, fizyczny, emocjonalny i poznawczy wpływ stresu oraz cenne, sprawdzone strategie na odprężenie siebie i uczniów. Dowiesz się także, jak najnowsze odkrycia dotyczące społeczno-emocjonalnego aspektu nauki wspierają pedagogikę Montessori i przećwiczysz wiele praktycznych rozwiązań do wykorzystania w klasie. Wszyscy nauczyciele
10 Poziomy rozwoju w edukacji Montessori Ray McClure Dr Montessori wyróżniła 4 fazy rozwoju. Ten warsztat przybliży nam je, nie skupiając się tylko na aspektach akademickich, ale także na emocjonalnym i społecznym rozwoju dziecka na każdym z poziomów. Wszyscy nauczyciele
11 Spotkania z dziećmi w kręgu Joanna Maghen, Anna Golian Podczas warsztatów omówimy podstawowe zasady prowadzenia spotkań z dziećmi w kręgu. Zaprezentujemy również „koszyk do kręgów” - porządkujący i usprawniający ich prowadzenie. W drugiej części przeprowadzimy kilka przykładowych gier i zabaw matematycznych opartych na materiale Montessori. Gry te ożywią naukę matematyki w Waszych klasach. Nauczyciele przedszkolni
12 Złość na złość. Nie złość się na złość – bo ona może wiele Ci opowiedzieć o Twoich potrzebach Anna Maria Wojtyniak, Monika Ogrodowczyk Mówienie o złości jest jak zaglądanie „pod pokrywkę garnka” gotującej się zupy i uświadamianie sobie tego, co w nas się dzieje. Daje również szansę zakomunikowania otoczeniu głębszej prawdy o sobie bez wyrażania złości, w tym szansę powiedzenia: „To, co mówisz, sprawia mi przykrość i myślę, że jest niesprawiedliwe. Jeśli moje uczucia cokolwiek znaczą dla ciebie, chcę, żebyś wiedział(a), że słowa te mnie ranią”. Tak otwarte komunikowanie się jest możliwe w warunkach poczucia bezpieczeństwa, a więc w sytuacji, gdy zwierzenie nie spotka się raniącą krytyką. Jednak od czegoś trzeba zacząć. Ważne jest, aby rozpoznać ukryte pod złością uczucia i umieć wyrażać je, a potem zdecydować się na ryzyko powiedzenia o swojej trosce, bólu, lęku czy zmieszaniu. Tak czy inaczej stanowi to inną jakość doświadczenia emocjonalnego niż automatyzm złości. Według M. B. Rosenberga gniew uświadamia nam trzy bardzo ważne rzeczy: 1) nie dostaję czegoś, czego bardzo chcę, 2) obwiniam kogoś za to, 3) i zaraz coś zrobię lub powiem, przez co na pewno tego nie dostanę. Choć przekonanie, że nie ma złych emocji, że każda jest wartościowa i potrzebna, robi coraz większą karierę, wciąż trudno nam się oprzeć kultywowanym przez pokolenia mądrościom. Każdy przecież wie, że „złość piękności szkodzi” i nie przystoi dziewczynkom ani kobietom. Z kolei „mężczyźni nie płaczą”, a do tego mogą folgować swojej złości, przeradzając ją w agresję. Często brakuje nam nie tylko wiedzy, ale przede wszystkim nawyków i praktyk pozwalających zaprząc energię złości do konstruktywnej pracy. Za gniewem ZAWSZE ukryta jest niezaspokojona przyczyna, tylko że bardzo często jesteśmy tak rozgniewani, że nie mamy szans na odkrycie jej i tym samym – na zaspokojenie. Aby ją odkryć, Porozumienie bez Przemocy proponuje tzw. cztery etapy wyrażania gniewu: 1) pauza (między akcją a reakcją) i oddychanie (głębokie i świadome), 2) odszukanie w głowie myśli osądzających, 3) dotarcie do potrzeb ukrytych za tymi sądami, 4) wypowiedzenie gniewu językiem potrzeb. Wszyscy nauczyciele
14 Refresher Course - Życie Codzienne Iwona Bojarczuk, Justyna Kiper Mała motoryka, część 2. Nauczyciele przedszkolni

 

Aktualności

Program VIII Międzynarodowej Konferencji Montessori

Zapraszamy do zapoznania się z Programem naszej Konferencji! Program pojawi się w styczniu 2018 r.

Czytaj dalej »


Formularz zgłoszeniowy

Zarejestruj się na konferencję! Rejestracja rozpocznie się w styczniu 2018 r.

Czytaj dalej »


Dni Otwarte w placówkach Montessori

Drodzy uczestnicy VIII Międzynarodowej Konferencji Montessori 13-15 kwietnia w Warszawie! Jak co roku,...

Czytaj dalej »


Skontaktuj sie z nami

tel: 573 194 014
fax: +48 22 100 27 70
e-mail: bere...@montessori.info.pl